Una pelea Cubana contra los demonios / A Cuban Fight Against Demons

UNA PELEA CUBANA CONTRA LOS DEMONIOS / A CUBAN FIGHT AGAINST DEMONS

Tomás Gutiérrez Alea | Cuba | 1971 | Fiction | 130min

MUSEUM OF THE MOVING IMAGE, April 7 @ 2:00PM 
AMC LOEWS 34TH STREET, April 13 @ 4:20PM 

 

SYNOPSIS

The year is 1672, and a group of Cuban revolutionaries lead an uprising against the Spanish occupying their country in the Remedios Region. Demons are unleashed when a priest, responding to their interests, wants the community to relocate. The Obscurantist crusade causes death and destruction. The film is inspired by the homonymous work of Cuban anthropologist Fernando Ortiz, based on real events. A classic of Cuban cinema, digitally restored by the Academy Film Archive and the Cinemateca de Cuba.
Español

Es el año 1672 y un grupo de revolucionarios cubanos lideran un levantamiento contra los españoles que ocupan su país en la Región de Remedios. Los demonios se desatan cuando un cura, respondiendo a sus intereses, pretende que la comunidad se traslade de lugar. La cruzada oscurantista provoca muerte y destrucción. Filme inspirado en la obra homónima del antropólogo cubano Fernando Ortiz y basado en hechos reales. Un clásico del cine cubano, restaurado digitalmente por la Academia.
FESTIVALS AND AWARDS
CIDALC Award, 1972 International Film Festival in Karlovy Vary, Czech Republic

DIRECTOR

Generally regarded as Cuba’s foremost filmmaker, Tomás Gutiérrez Alea (1928-1996) first rose to prominence with Memories of Underdevelopment (1968) and later found a wider international audience with Strawberry and Chocolate-the first and only Cuban film nominated for an Oscar in 1994. Influenced by Italian neorealism and an early love of cinema, Gutiérrez Alea’s work created a sharp post-revolutionary Cuba analysis. Commenting on his style, Gutiérrez called himself “a man who makes criticism inside the revolution, who wants to ameliorate the process, to perfect it, but not to destroy it.”

Español
Generalmente aclamado como el cineasta cubano más prominente, Tomás Gutiérrez Alea (1928-1996) afirmó su reputación con Memorias del subdesarrollo (1968), y luego alcanzó fama internacional con Fresa y chocolate al volverse la primera y única película cubana nominada al Oscar en 1994. Influenciado por el neorrealismo italiano y un temprano amor al cine, las obras de Gutiérrez Alea crearon un agudo análisis posrevolucionario de Cuba. Comentando sobre su estilo, Gutiérrez se llamó a sí mismo “un hombre que hace críticas dentro de la revolución, que quiere mejorar el proceso, perfeccionarlo, pero no destruirlo”.