Los Sobrevivientes / The Survivors

LOS SOBREVIVIENTES / THE SURVIVORS

Tomás Gutiérrez Alea | Cuba | 1979 | Fiction | 130min 
Courtesy of the U.S. Academy Film Archives and the Cinemateca de Cuba Archives

MUSEUM OF THE MOVING IMAGE April 8 @ 2:00PM

 

SYNOPSIS

Abandoned by their servants, members of an aristocratic family in Cuba are forced to fend for themselves in this classic of Cuban cinema, digitally restored by the Academy.
At the triumph of the Revolution, a family of the high bourgeoisie decided to isolate themselves in their mansion and ignore the changes that occur in the country. They assume that things will soon be the same again. They live the material and moral disintegration, in a historical regression.

Español
Abandonados por sus sirvientes, los miembros de una familia aristocrática en Cuba se ven obligados a valérselas por si solos en este clásico del cine cubano, restaurado digitalmente por la Academia. Al triunfo de la Revolución, una familia de la alta burguesía decide aislarse en su mansión e ignorar los cambios que ocurren en el país. Suponiendo que las cosas pronto volverán a ser como antes. Viven la desintegración material y moral, en una involución histórica.

FESTIVALS AND AWARDS
Audience Award, Festival de Cine Iberoamericano de Huelva, España
Best Film, London International Film Festival
Golden Tally, Gandhi Award given by International Jury, CIDALC INT / CAALA
Laceno d’Oro delle Nazioni, Neorealist Cinema Festival in Italy


DIRECTOR

Generally regarded as Cuba’s foremost filmmaker, Tomás Gutiérrez Alea (1928-1996) first rose to prominence with Memories of Underdevelopment (1968) and later found a wider international audience with Strawberry and Chocolate-the first and only Cuban film nominated for an Oscar in 1994. Influenced by Italian neorealism and an early love of cinema, Gutiérrez Alea’s work created a sharp post-revolutionary Cuba analysis. Commenting on his style, Gutiérrez called himself “a man who makes criticism inside the revolution, who wants to ameliorate the process, to perfect it, but not to destroy it.”

Español
Generalmente aclamado como el cineasta cubano más prominente, Tomás Gutiérrez Alea (1928-1996) afirmó su reputación con Memorias del subdesarrollo (1968), y luego alcanzó fama internacional con Fresa y chocolate al volverse la primera y única película cubana nominada al Oscar en 1994. Influenciado por el neorrealismo italiano y un temprano amor al cine, las obras de Gutiérrez Alea crearon un agudo análisis posrevolucionario de Cuba. Comentando sobre su estilo, Gutiérrez se llamó a sí mismo “un hombre que hace críticas dentro de la revolución, que quiere mejorar el proceso, perfeccionarlo, pero no destruirlo”.