Jury

JURY | COMPETITION RULES

FICTION JURY MEMBERS

Kevin Moore

KEVIN MOORE

Kevin Moore is an independent advisor, curator and writer based in New York. His work focuses on the history of photography and contemporary art. He earned a Ph.D. in art history in 2002 from Princeton University and has worked in curatorial departments at the Metropolitan Museum of Art and the Fogg Art Museum, Harvard University. Since 2013, he has been the Artistic Director and Curator of FOTOFOCUS, Cincinnati.

Español

Kevin Moore es un asesor independiente, curador y escritor que reside en Nueva York. Su trabajo se centra en la historia de la fotografía y el arte contemporáneo. Obtuvo un doctorado en historia del arte en 2002 en la Universidad de Princeton, y ha trabajado en los departamentos de conservación en el Museo Metropolitano de Arte y el Museo de Arte Fogg en la Universidad de Harvard. Desde 2013, ha sido el director artístico y curador de FOTOFOCUS en Cincinnati.


Zita
ZITA MORRIÑA

Zita Morriña is graduated in Art History in Havana University, 1974. That same year she starts working at the Cuban Film Institute (ICAIC) as researcher, scriptwriter and assistant director for documentaries and the Noticiero ICAIC Latinoamericano, weekly newsreel directed by Santiago Alvarez. She also labored as Assistant Director to important Cuban directors on feature films like Mella (1975) by Enrique Pineda Barnet,  La Última Cena  (1975) by Tomás Gutiérrez Alea, Río Negro (1976) by Manuel Pérez, Una mujer, un hombre, una ciudad (1977) by Manuel Octavio Gómez and Se Permuta (1984) by Juan Carlos Tabío. In 1994 acted as assistant director and translator for Wim Wenders in the shooting in Havana of the documentary Buenavista Social Club. Since its foundation in 1979, she is part of the staff and Board of Directors, of the International Festival of the New Latin American Cinema, and since 2004, she is the Programming Director of the Festival.

Español

Zita Morriña se graduó en Historia del Arte en la Universidad de La Habana, 1974. Ese mismo año comienza a trabajar en el Instituto Cubano de Cine (ICAIC) como investigadora, guionista y ayudante de dirección de documentales y del Noticiero ICAIC Latinoamericano, noticiario semanal dirigido por Santiago Alvarez. Ella también trabajó como ayudante de dirección de importantes directores cubanos en largometrajes como Mella (1975), de Enrique Pineda Barnet, La Última Cena (1975) de Tomás Gutiérrez Alea, Río Negro (1976) de Manuel Pérez, Una mujer, un hombre, Una Ciudad (1977) de Manuel Octavio Gómez y Se permuta (1984) de Juan Carlos Tabío. En 1994 trabajó como ayudante de dirección y traductora de Wim Wenders en el rodaje en La Habana del documental Buena Vista Social Club. Desde su fundación en 1979,  forma parte del equipo y la Junta Directiva, del Festival Internacional del Nuevo Cine Latinoamericano, y desde 2004, es la directora de programación del Festival.


Texmi Parra
TXEMI PARRA

Txemi Parra is a screenwriter, actor and stand-up comedian with over 15 years of experience working in television in Spain. As a writer he was part of the creative team of Globomedia where he wrote sitcoms as 7 Vidas and the also acclaimed Aida . His work also includes Javier no vive solo, Los Serrano, El internado and Aguila Roja. As an actor he has participated in plays, TV movies and series such as El Comisario, Petra Delicado, 7 vidas, Paraíso and La Lola. He has also developed an intense career as a stand-up comedian. This spring, his first book Los muertos no comen yogures will be published in Spain.

Español

Txemi Parra es guionista, actor y monologuista con más de 15 años de experiencia trabajando en televisión en España. Como guionista fue parte del equipo  creativo de Globomedia donde escribió sitcoms como la exitosa 7 vidas y la también aclamada  Aída. Otros títulos incluyen Javier ya no vive sólo, Los Serrano,  El Internado y   Águila Roja. Como actor ha participado tanto en obras de teatro, tv movies y series como  El comisario, Petra Delicado, 7 vidas, Paraíso y  La Lola. Por último ha desarrollado una intensa carrera como monologuista. Esta primavera se publica en España su primer libro Los muertos no comen yogures.


Mario Santos
MARIO SANTOS

Mario Santos is the Vice Chancellor of the Universidad del Cine, Buenos Aires, Argentina. Architect from the University of Buenos Aires and MBA from the Universidad Austral, since 1992 is responsible for the film production of the FUC having participated in more than 100 feature films co-produced with his students and graduates. He was Executive Producer in six feature films: Moebius, Mala Época, Sólo por hoy, Mercano el Marciano, Vísperas  and Fantasma de Buenos Aires. He is frequently invited as a lecturer and to take part in the Jury in several international conferences, related to the teaching of cinema.

Español

Mario Santos es el Vicerrector de la Universidad del Cine de Buenos Aires, Argentina. De formación Arquitecto por la Universidad de Buenos Aires y MBA por la Universidad Austral,  desde 1992 tiene a su cargo la producción de la FUC habiendo participado en más de 100 largometrajes co producidos con sus Alumnos y Egresados. Fue Productor Ejecutivo de seis largometrajes: Moebius, Mala Época, Sólo por hoy, Mercano el marciano, Vísperas y Fantasmas de Buenos Aires. Es frecuentemente invitado a dar conferencias y ser jurado en diferentes congresos internacionales relacionados con la enseñanza del cine.

 

 

DOCUMENTARY JURY MEMBERS

Carmen

CARMEN ALARCÓN

Carmen Alarcón is  a multimedia journalist with a degree in Literature from Los Andes University (Bogotá) and a Masters degree in Journalism from the Journalism School at Columbia University (New York). Her reportages have been published in various newspapers such as La Voz Latina, Savannah Morning News, The Southern Cross and The South Magazine in Savannah, Georgia; in New York, in El Diario-La Prensa and Catholic New York. In addition, her video reportages have been broadcasted on Fox Latino Online and Univision.  Currently, Alarcón lives in Bogotá.  She is the Director and producer of the documentary “Guadalupe Sin Pasaporte” shown at the Chicago Latino Film Festival, TAFFNY Film Festival in New York and New England Festival of Ibero American Cinema at Yale University where it received an honorable mention for best documentary in Spanish.

Español

Carmen Alarcón es una periodista de multimedia graduada en Literatura por la Universidad de los Andes (Bogotá) y con una Maestría en Periodismo por la Escuela de Periodismo de la Universidad de Columbia (Nueva York). Sus reportajes han sido publicados en diversos periódicos como La Voz Latina, Savannah Morning News, The Southern Cross  y The South Magazine in Savannah, en Georgia; en Nueva York, en El Diario-La Prensa y Catholic Nueva York. Además, sus vídeo reportajes han sido emitidos por Fox Latino Online y Univision. Actualmente, vive en Bogotá. Ella es la directora y productora del documental Guadalupe Sin Pasaporte que se muestró en el Festival de Cine Latino de Chicago, Festival de cine TAFFNY en Nueva York y el Festival de Cine Iberoamericano en la Universidad de Yale, donde recibió una mención de honor al mejor documental en español .


Kevin Canfield
KEVIN CANFIELD

Kevin Canfield is a writer in New York City. In the past, he’s worked as a film critic for the Journal News, a daily newspaper in Westchester, and has also written for the New York Times, the Los Angeles Times, Film Comment, Filmmaker and other publications.

Español

Kevin Canfield es un escritor que reside en la ciudad de Nueva York. En el pasado, ha trabajado como crítico de cine en el periódico de Westchester, y también para el New York Times, Los Angeles Times, Film Comment, Filmmaker y otras publicaciones.


ALEX LORA

Alex Lora is a winner of a New York Emmy, he was finalist for the Oscars-Student Academy Awards, and he is a winner of a Gaudi Catalan Academy Award after being nominated on three occasions. He is a Spanish filmmaker based in New York City who has screened twice at Sundance Film Festival as Official Selection. Listed as one of the top 10 promising Spanish directors to watch for in Variety’s Cannes Edition of 2014, his work has received over 100 awards, being officially selected in some of the most internationally-acclaimed film festivals. Alex has also participated at Berlinale’s Talent Campus and three times at Cannes Short Film Corner. He has taught film at several prestigious universities and received his MFA in Media Arts Production at City College of New York as a Fulbright scholar, mentored by Antonio Tibaldi and Chantal Akerman.

Español

Alex Lora es ganador de un Emmy en Nueva York, fue finalista de los premios Oscar para estudiantes de la Academia y ganador de un premio Gaudí de la Academia Catalana después de haber sido nominado en tres ocasiones. Alex Lora es un director de cine español que reside en la ciudad de Nueva York y que ha participado en dos ocasiones en la selección oficial Festival de Cine de Sundance. Fue catalogado como uno de los 10 mejores directores españoles prometedores Variety’s Cannes 2014, y su obra ha recibido más de 100 premios, siendo seleccionada oficialmente en algunos de los festivales de cine más reconocidos internacionalmente. Alex también ha participado en el Talent Campus de la Berlinale y tres veces en Cannes Short Film Corner. Ha sido profesor de cine en varias universidades de prestigio y recibió su maestría en las artes digitales de producción en el City College de Nueva York con una beca Fulbright, tutelado por Antonio Tibaldi y Chantal Akerman.